SPARX: Ett 3D RPG-spel för att lära sig kognitiv beteendeterapi
SPARX är ett fullständigt spel utvecklat av SmileBoom Co.Ltd. som låter spelare lära sig koncepten för kognitiv beteendeterapi (CBT) genom en engagerande 3D RPG-upplevelse. Ursprungligen utvecklad som en del av ett nationellt projekt i Nya Zeeland har SPARX visat sig vara effektivt för att minska depression och ångest, och täcks även av försäkring i Japan och USA.
Spelet är lokaliseras för japanska spelare, vilket säkerställer att det kan avnjutas av vuxna också. SPARX står för Smart, Positiv, Aktiv, Realistisk och X-faktor tänkande, och genom spelet kan spelare lära sig värdefull information som hjälper dem utveckla en mer balanserad och positivt tankesätt.
Med SPARX är inlärningen av CBT inte bara mer prisvärd utan också roligare jämfört med att läsa specialiserade böcker. Spelet har fått talrika utmärkelser, inklusive UNESCO Netexplo International Digital Award och FN-stödda World Summit Award, som erkänner dess innovativa tillvägagångssätt för mental hälsouppfostran.
Kognitiv beteendeterapi fokuserar på förhållandet mellan tankar, beteenden och känslor, med målet att hjälpa individer utveckla hälsosammare tankemönster och hantera negativa tankar och känslor. SPARX ger spelare praktisk information om olika ämnen, såsom hantering av depressiva stämningar, flexibelt tänkande, avslappningstekniker, kommunikationsfärdigheter, problem-lösningsstrategier och känslomässig reglering.
Observera att den japanska versionen av SPARX är ett spel för att lära sig CBT-koncept och ger inte diagnos eller behandling för depression eller andra psykiska störningar.